Dějepis 21. století? S výukou pomáhají technologie

Tak jako se technologie úspěšně zapojují do výuky většiny školních předmětů, můžou dát nový rozměr i zdánlivě konzervativnímu dějepisu. A je jedno, jestli jde o národní obrození, středověk, anebo naopak pořád poměrně opomíjenou moderní historii – to znamená události 20. století. Na ty se ve spolupráci s Pamětí národa zaměřují i stránky Svoboda není samozřejmost. Připomínají zásadní společenská témata spojená s novodobou českou historií. 

 

Jednotlivé příspěvky je možné využít buď jako výukové materiály, ale i jako podnět k diskuzi, případně k doplnění znalostí (nejen) nejmladší generace. Protože lidé mají často tendenci pamatovat si jen to hezké – a nepříjemné zážitky a chyby se snaží vytěsnit. To s sebou nese nebezpečí, že je buď oni sami nebo nastupující generace budou znova opakovat. O to důležitější je připomínat si okamžiky naší novodobé historie, ze kterých stojí za to se poučit. Konkrétní příběhy a osudy lidí pomáhají vidět dějiny jinak, zábavně a v souvislostech.

Důležitost atraktivnější výuky dějepisu potvrdil i průzkum z roku 2020. Podle 70 % respondentů z řad mladých ve věku od 16 do 30 let se moderním dějinám ve výuce nevěnuje dostatečný prostor. 

A jak jste na tom s vědomostmi z oblasti moderní historie vy? Vyzkoušejte si náš kvíz „Otázka svobody“.

Vzdělávací podklady tématu ke stažení