Využití rozšířené reality ve vzdělávání

Rozšířená realita se dá využít pro zvýšení efektivity výuky. Žáci mnohem rychleji chápou nové učivo a dokážou se na výklad líp soustředit. To samozřejmě ulehčuje práci i učiteli. Podle výzkumů si studenti používající AR pamatují nové informace líp než studenti, kteří mají k dispozici jen tradiční výuková média (tištěná kniha nebo video). Nespornou výhodou je i motivace studentů, kteří dávají přednost technologiím jako je právě AR před těmi tradičními. 

Mezi to nejlepší na trhu patří vzdělávací aplikace Corinth. V téhle vizuální knihovně nalezneme přes 1400 výukových interaktivních 3D modelů pro základní a střední školy. A nejde jen o modely do výuky lidské, zvířecí a rostlinné biologie. Tahle učební pomůcka najde uplatnění i ve výuce chemie, fyziky, matematiky, geologie, astronomie, paleontologie nebo dějepisu. Kromě klasických ovládacích prvků jako u předchozích aplikací nabízí Corinth funkce slepé mapy pro testování znalostí, možnost k modelům vkládat vlastní poznámky, integraci s MS Office pro použití modelů v prezentacích apod. Základní verze aplikace je na Microsoft Store zdarma, najdeme v ní ale jen čtyři modely. K zobrazení všech je potřeba dokoupit licenci.

Jako zpestření pro výuku přírodopisu nebo zeměpisu se nabízí Quiver. Po instalaci aplikace je potřeba stáhnout z webových stránek speciální markery (obrázek s jedinečným vzorem) a ty vytisknout. Jsou to různé omalovánky –například mapa světa, vesmírná tělesa, živočichové apod.   Některé jsou zdarma, jiné za poplatek. Vytištěné markery se dají vybarvovat a jejich 3D modely se na displeji objeví ve stejných barvách jako na papíře. Některé markery simulují specifické procesy (třeba sopku a její výbuch) nebo jsou doplněné o další funkce (u modelu Země je například možné střídat den a noc). Ani tady nechybí základní informace k jednotlivým objektům.

Aplikace Sky Map nebo Star Chart se hodí třeba k výuce fyziky nebo geografie. Pomůžou uživateli s lepší orientací ve vesmíru. Stačí mít mobil nebo tablet s GPS a namířit ho na oblohu. Na displeji se zobrazí nejrůznější planety, souhvězdí a galaxie. A nemusíme se omezovat jen na viditelnou oblohu. Pokud mobil namíříme k zemi, aplikace bude ukazovat vesmírné objekty, které můžou být právě viditelné na jižní polokouli. Aplikace Star Chart má i pár zajímavých funkcí, např. „cestování v čase“. Pokud si nastavíme požadované datum, na displeji se zobrazí vesmírná tělesa v postavení odpovídajícím konkrétní době. Nechybí ani základní údaje typu: vzdálenost Země od Slunce, teplota jádra nebo síla gravitace.

Propracovaná, ale placená je aplikace Human Anatomy Atlas 2020: Complete 3D Human Body. Nabízí virtuální laboratoř s kompletní anatomií člověka. Uživatel má k dispozici tisíce 3D modelů, jednotlivé vrstvy nebo kompletní soustavy se dají otáčet, přibližovat, oddalovat a zkoumat. Můžete si tak položit na stůl virtuální tělo a celé ho „rozebrat“. Všechno doplňuje spousta podrobností. Podobně je na tom aplikace Complete Anatomy Platform 2020, která je v základu zdarma. U obou aplikací bohužel chybí podpora českého jazyka.

Rozšířenou (nebo smíšenou) realitu můžeme do výuky integrovat různě. Komě využití konkrétních aplikací tak můžeme vytvářet i vlastní obsah. Z běžné papírové učebnice můžeme mít díky tabletu interaktivní materiál včetně videa, zvuku i 3D. 

Pokud nemůžeme sami vytvářet vlastní učební pomůcky a učebnice,  můžeme koupit už existující knihy a encyklopedie. Za zmínku stojí česká aplikace FyzikAR 7, která si dala za cíl zefektivnit a interaktivní formou pojmout výuku fyziky pro 7.třídu. Najdeme v ní sadu pracovních listů a přes 40 animací doplněných o texty, obrázky a úkoly, ale i příklady z reálného života. Pomůcku snadno volně zapojíte do výuky, případně k ní doplníte vlastní aktivity.


Animaci připravilo Centrum PRVok Padagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci

Vzdělávací podklady tématu ke stažení