Radikalizace je zjednodušeně proces, kdy člověk začne ospravedlňovat, schvalovat a obdivovat extrémisticky motivované násilí a jeho aktéry. Později se může přidat, páchat ho sám a získávat pro něj další. Radikalizovaný člověk na sebe celkem brzy ukáže sdílením a propagováním extremistické vidění světa.
Extremistické organizace přesvědčují sofistikovanou propagandou a manipulativním technikami ostatní o nevyhnutelnosti konfliktu mezi národy, etniky, náboženskými či jinak definovanými skupinami. Masové rozšíření těchto myšlenek a ideově toxických názorů může vést v extrémních případech k nárůstu předsudečného a nenávistného násilí, občanským nepokojům či ozbrojenému konfliktu. Toto jsou klíčové ambice většiny extremistických a teroristických organizací.
Proč jsou ohroženy právě děti a dospívající mládež?
Děti a dospívající jsou dlouhodobě cílem rekrutačních snah extremistů a teroristických skupin. Tento trend dlouhodobě stoupá díky mimořádným událostem ve společnosti, každodennímu používání informačních a komunikačních technologií a socioekonomickým problémům. Děti a mládež jsou nejvíce ohroženou skupinou z hlediska online radikalizace. Rekrutace a radikalizace dětí a dospívajících je jednou z forem zneužívání dětí v kyberprostoru.
Push faktory
Za push faktory označujeme jevy a události, které umocňují a urychlují radikalizaci jedince. U dětí a dospívajících jde především o:
- pocit izolace, osamělosti
- touhu začlenit se
- frustraci a nešťastné pocity o sobě a o tom, co si druzí myslí
- krizi identity
- diskriminaci kvůli pohlaví, fyzickému vzhledu a dispozicím, náboženskému vyznání, sexuální orientaci nebo, etnicitě
- chronický a déle trvající stres
- úzkostné stavy
- deprese
- šikanu nebo pocit bezpráví a křivdy ze strany bezprostředního okolí nebo společnosti
- potřebu zastat se a bojovat za domněle nebo skutečně utlačované skupiny
Pull Faktory
Za pull faktory považujeme události a jevy, které extremistické názory a skupiny dělají atraktivnější. Mezi ty, které s dětmi a mládeží nejvíc rezonují, patří:
- Působivá organizační struktura fungujícího společenství a referenční skupiny
- Jasně definovaný a srozumitelný program a myšlenky
- Snadno pochopitelný vnitřní řád, pravidla a disciplína
- Sdílená symbolika, rituály a scénáře
- Prostředí plné dobrodružství a adrenalinu
- Zajímavá alternativa ke konzervativní majoritní společnosti
- Saturace potřeby někam patřit, něco znamenat, něco dokázat
- Ochranářské prostředí a zázemí
- Možnost najít přátelé
Jaké taktiky extremisté používají?
- Vytváří iluzi přátelského prostředí, substituční rodiny nebo subkultury
- Lichotí, přikrášlují, slibují
- Přesvědčuji o výjimečnosti, nadřazenosti, vyvolenosti
- Užívají humor, memy, videa, hudbu a pestrobarevnou symboliku
- Nabízí dobrodružství, válečné hry, soutěže, výcvikové kempy, kurzy přežití
- Snaží se o izolování od předcházejícího života, rodiny, kamarádů
- Potlačují kritické myšlení
- Utvrzují v přesvědčení my versus oni
- Umocňují výčitky, hrají na city a vybízejí k aktivismu
- Šíří konspirační a spiklenecké teorie
- Utvrzují o neodvratitelnosti událostí či jevů
- Glorifikují aktéry násilí, vytvářejí aureoly mučedníků
- Ospravedlňování násilí, jeho propagaci a normalizaci
Jak covid prospěl online radikalizaci
- Online radikalizace je v digitálním prostředí jako doma a děti a dospívající jsou cílovou skupinou
- Extremistické organizace v globálním měřítku využily pandemii covidu k mobilizaci a expanzi v online prostoru
- Restriktivní protiepidemiologická opatření ovlivnila celou společnost
- Izolace a omezení běžného sociální života měly přímé dopady na psychické zdraví dětí a dospívajících
- Distanční vzdělávání umožnilo bezprecedentní nadužívání internetu
- Zaměstnaní a přetížení rodiče často nemají kontrolu nad dětmi při online aktivitách
- Digitální gramotnost a uvědomování si rizik v online prostoru v rodinách zpravidla nejsou dostatečně
- Omezil se běžný kontakt s pedagogy a sociálními pracovníky, kteří mohli včas identifikovat poruchy chování
- Ve virtuálním prostředí se víc sdílí extremistický obsah
- Konspirační teorie se masivně rozšířily na sociálních médiích a pronikly i do společenského mainstreamu
Zdroj: COMMANDER | Farma v jeskyni (farminthecave.com)
Otestujte své znalosti