Placená, ale i neplacená propagace výrobku, služby, značky nebo myšlenky s cílem ovlivnit lidi a přimět je ke konkrétnímu jednání (koupi produktu, stažení e-booku, návštěvě webu, volbě politika, ale třeba i používání bezpečnostních pásů v autech). Většinou se šíří přes masová a sociální média. S reklamou se ale běžně setkáme i venku – v podobě billboardu, letáčku ve schránce nebo plakátu na nástěnce v čekárně u doktora.
Jak reklama přesvědčuje
Používá tři ověřené přesvědčovací (persvazivní) techniky:
- Pathos – působí na emoce (jsem šťastný / bavím se, protože piju tuhle limonádu s přáteli)
- Logos – apeluje na rozum (v tyčince je půl sklenice mléka a mléko je přece zdravé)
- Ethos – snaží se být důvěryhodná (9/10 zubařů doporučuje tuhle pastu), k tomu využívají odborníky, celebrity nebo influencery. Ti svou autoritou propůjčují značce, službě nebo produktu důvěryhodnost.
5 tipů, jak se bránit reklamě
- Uvědomte si, že kdykoli na svých sociálních sítích vidíte příspěvek nějaké značky, firmy nebo obchodu (které můžete, ale také nemusíte mít mezi sledovanými a lajkovanými stránkami), jde o předem promyšlenou a často také placenou reklamu. Vám se zobrazuje, protože na vás přímo cílí.
- Stejně tak se vždycky ptejte, proč influencer nebo jiná celebrita o produktu mluví nebo ho ukazuje. Ve většině případů půjde o placenou spolupráci.
- Pokuste se v příštím filmu nebo videoklipu spočítat značky a produkty, které hrdinové kolem sebe mají a používají. I to je reklama, říká se jí product placement.
- Nainstalujte si do webového prohlížeče rozšíření blokující zobrazování bannerových reklam a vyskakovacích oken (třeba Adblock nebo Ghostery). Pozor, některé stránky pak nemusí fungovat úplně na 100 %. Týká se to hlavně přehrávání videí, na která bývají reklamy navázané. Není ale problém v blokovacích aplikacích povolit výjimky pro stránky, kde jste ochotní reklamu tolerovat.
- Pravidelně si v počítači mažte cookies. Nebude se vám na internetu ukazovat zboží, které jste si kdysi prohlíželi v e-shopech.