Populární sociální sítě roku 2020

Rok 2020 přinesl spoustu nečekaných událostí. V tomhle článku se podíváme na tři sociální sítě, které i díky tomu, že jsme všichni u internetu trávili mnohem víc času než dřív, výrazně posílily a dostaly se do hledáčku médií. I když jsme o nich často slyšeli, jejich zaměření už tak známé není.

TikTok

Jedna z nejpopulárnějších sítí dnešních dětí. Celkový počet uživatelů je asi 1 miliarda. Navzdory pravidlu, že uživateli musí být minimálně 13 let  se tu objevují i daleko mladší děti. Podstatou TikToku je tvorba krátkých videí (s délkou do jedné minuty) s libovolnou tematikou. Sledující je můžou hodnotit pomocí srdíček (likes) nebo v komentářích.

Vypadá to nevinně. I tady ale na nepřipravené jedince můžou číhat hrozby jako je například kyberšikana. Speciální kapitolou jsou sexuální predátoři cíleně vyhledávající videa malých dětí, kterých je tu vzhledem k členské základně víc než dost, a na některých je toho vidět rozhodně víc, než by mělo. Děti se pak můžou celkem snadno stát terčem vydírání, pokud někdo jejich video stáhne a dál sdílí. Dochází i k následnému vydírání. Mezi mimořádně nebezpečné aktivity, které na téhle síti patří k hodně populárním (i přes jejich formální zákaz), patří tzv. Killing Stalking.

Jde o aktivitu inspirovanou stejnojmenným jihokorejským komiksem. Spočívá v tom, že se (především) chlapci natáčejí u předstíraného týrání svých přátel, přikládání nožů na hrdlo apod. To, co začalo jako hloupá, ale nevinná hra, se ale může rychle zvrhnout a její aktéři pak často končí (v lepším případě) v nemocnici.

Další nebezpečnou aktivitou, typickou právě pro TikTok, jsou tzv. challenges, tedy výzvy. Sem patří naprosto nevinné úkoly stejně jako ty silně adrenalinové, často až životu nebezpečné. A samozřejmě platí pravidlo, že “čím nebezpečnější, tím víc lajků”. Od procházek po římsách domů, lezení na mosty, tanec před rozjetými auty a autobusy (Nillu Nillu Challenge) a další.

Na TikToku ale zdaleka nejsou jen děti. Komunita se rozrůstá o dospělé, zvlášť celebrity a politici ji vnímají jako kanál, kterým lze oslovit mladší věkovou skupinu. Najdete tu třeba Eltona Johna (@eltonjohn) nebo Arnolda Schwarzeneggera (@arnoldchnitzel). TikTok sice oficiálně zakazuje politickou reklamu, presto tu narazíme i na profily s tímhle zaměřením. V českém prostředí na něm najdeme třeba Pavla Novotného z ODS (@starostareporyje) nebo Roberta Vašíčka z SPD (@robertvasicek79).

V médiích slýcháme o TikToku především v souvislosti s jeho vazbami na Čínu. V roce 2020 proběhla snaha zabránit únikům dat uživatelů z USA, za zákaz aplikace bojoval především prezident Donald Trump. K zákazu nakonec nedošlo. Data se ale skladují přímo v USA. Daleko razantněji se TikToku postavila Indie, kde je od června tahle aplikace nedostupná.

WeChat

Další čínská aplikace, která byla součástí kampaně v USA i Indii a v obou zemích dopadla stejně jako TikTok.

WeChat si můžeme představit jako kombinaci WhatsAppu a Facebooku. Primární náplní WeChatu jsou zprávy, ale umožňuje i tvorbu profilů a spoustu dalšího. Uživatelé si můžou přímo z aplikace objednávat letenky, jídlo, oblečení a další služby. Vzhledem k tomu, že jde primárně o chatovací aplikaci, rizika pro uživatele nejsou tak markantní jako u TikToku.

Počet uživatelů WeChatu se pohybuje kolem 1,1 miliardy. Nejpopulárnější je v Číně a dalších asijských zemích.

OnlyFans

A nakonec úplně z jiného soudku. OnlyFans je od předešlých sítí naprosto liší. Vznikla v roce 2016 a v současné době je na ní asi 85 milionů lidí. Na OnlyFans může v podstatě kdokoli nahrát cokoli a nastavit si u toho tzv. Paywall. Pokud si jeho nahrávku bude chtít někdo prohlédnout, musí za to zaplatit. OnlyFans se často objevuje v souvislosti s porno průmyslem. Do určité míry to platí, ale ne úplně. OnlyFans zdaleka není jen porno. Pravidla zakazují nelegální obsah, násilí, zahanbování nebo reklamy třetích stran. Jinak je to na každém uživateli. A tak tu můžete objevit opravdu úplně cokoliv, za co jsou lidi ochotní zaplatit. Třeba obrázky dívčích chodidel, za které jejich majitelky inkasují až 200 dolarů denně.

Ve spojitosti s OnlyFans je potřeba upozornit ještě na jednu věc. Jde o časté krádeže profilů na Instagramu za účelem výdělku peněz přes OnlyFans. Zloději postupují podle přesného schématu. Vytipují si profil na Instagramu a vytvoří nový, navlas podobný tomu původnímu. Sledují stejné zájmy, stejné osoby a vydávají se za majitele původního profilu. Toho si zablokují, aby nemohl jejich činnost sledovat. Své nové fanoušky se pak snaží nalákat právě na OnlyFans. 

I přes všechna výše uvedená rizika jsou uvedené sítě pořád populárnější. Možná, že v budoucnu proniknou do našich životů stejně jako před patnácti lety Facebook a o pět let později Instagram. Je jen na nás, jak moc si je pustíme do soukromí a jak zodpovědně je budeme používat.

Článek vyšel na serveru facescape.cz.

Edukativní podklady tématu ke stažení