Médiím se tradičně připisuje celá řada efektů, které na své publikum mají. I když se nedá říct, že by si lidé dělali názor výhradně na základě médií, media nás můžou nasměrovat k tomu, o čem a jak přemýšlet.
Přemýšleli jste někdy nad tím, o čem se mluví a proč? Co považujeme za důležité? Je to jednoduché – za důležité považujeme obvykle to, co se objeví v médiích. Samozřejmě, že ne všechna témata a problémy jsou stejně důležité, ale to, co se objeví na titulních stránkách nebo v hlavních zprávách, je právě to, kolem čeho se často točí hovory většiny z nás.
Dva nejdůležitější efekty médií:
To je to, co média dělají, kdykoliv se rozhodují, co publikovat. Tím, jaké zprávy vybírají, nám dávají impuls k tomu, abychom právě o těchhle zprávách a událostech přemýšleli. A někdy to naopak dělají všechno pro to, abychom nepřemýšleli nad něčím jiným.
Aby se zpráva do médií dostala, musí splňovat většinu z následujících kritérií. Říká se jim zpravodajské hodnoty. Zpráva:
Při rámování nám už sami autoři sdělení napovídají, jak máme zprávu číst a co si o ní máme myslet. Pošťuchovat nás k (z jejich pohledu) správnému porozumění můžou např. fotkami, kterými článek doprovodí nebo zdůrazněním jednoho vybraného aspektu či názoru. Příkladem může být článek, který o migraci mluví jen jako o bezpečnostní hrozbě.