Ne nadarmo většina redaktorů, blogerů a youtuberů píše titulek až jako úplně poslední z celého příspěvku, aby mohli vybrat z celého článku nebo videa skutečně to nejlepší. Dobře vědí, že výstižný titulek může přinést stovky kliknutí. A skvělý titulek i tisíce nebo statisíce. Dobře napsaný titulek v seriózních médiích by ale měl hlavně v krátkosti a bez přehánění shrnout, o čem text bude. Ne vždycky se to ale děje – a pokud se z titulku nic moc nedozvíme nebo naopak působí až přehnaně senzačně, je dobré mít se na pozoru.
Clickbait je výraz pro titulek, který má nalákat ke kliknutí i za cenu toho, že slibuje, co článek nebo video za ním nemůžou splnit. Takové titulky pracují se senzacemi, úžasnými výhrami nebo zaručenými recepty na hubnutí. Dezinformační weby a bulvární média jsou doslova přeborníci ve vytváření clickbaitových titulků. Pozadu ovšem nezůstávají ani blogeři a youtubeři, kteří v záplavě internetového obsahu potřebují vyniknout. Koneckonců na sledovanosti přece vydělávají. Proto i oni používají titulky inspirované bulvárem.
Vymyslet chytlavý titulek není vůbec těžké. Popravdě ho ani nemusíte vymýšlet. Stačí klíčové slovo zadat do jakéhokoli on-line generátoru titulků na webu a za pár vteřin jich máte hned několik. Zkuste třeba Generátor šokujících titulků, který čistě pro výukové účely vytvořila Masarykova univerzita v Brně.
Když zadáte jako téma článku třeba O2 Chytrou školu, dostanete: