Rozšířená realita v praxi

Rozšířená realita postupně proniká do všech oblastí lidské činnosti. Spousta firem využívá její potenciál k propagaci výrobků a služeb. Jedna z prvních firem, která integrovala rozšířenou realitu do svých katalogů výrobků, je firma IKEA. Papírovou verzi katalogu doplnila právě o 3D interaktivní modely nábytku, které si mohl uživatel virtuálně umístit do svého domu či bytu. Podobným způsobem pracují s AR i jiné světově značky. Společnost Converse před několika lety nabídla zákazníkům aplikaci, díky které si mohli pohodlně doma vyzkoušet různé modely bot přímo na své noze. Stačilo namířit hledáček foťáku na nohu a vybrat si botu a její barvu. 

Stejně tak se AR využívá k vizualizacím průmyslových zařízení pro servisní pracovníky, kteří je mají opravovat. Rozšířená realita může být nápomocná i při sestavování součástek produktu při výrobě. Vizuální navádění v reálném čase zvyšuje efektivitu, zároveň snižuje chybovost a šetří čas. 

Zajímavé jsou aplikace, které s pomocí AR slouží jako vzdálená podpora, pokud si někdo z vašich blízkých neví s něčím rady. Umožňují totiž videohovor, během kterého jedna strana vidí obraz ze zadní kamery, a může tak libovolně „kreslit do prostoru“ a vyznačit problematická místa. Druhá strana všechno vidí a může se vašimi pokyny snadněji řídit.

S překladem jakéhokoliv cizího textu nám zase pomůže aplikace Překladač Google, která si kromě zadaného textu a mluveného slova umí poradit i s textem z fotografie. Ideální pomůcka třeba pro cestovatele.


Animaci připravilo Centrum PRVok Padagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci

Vzdělávací podklady tématu ke stažení