Chceme vůbec influencery bez reklamy?

S reklamou na internetu je to složitější než v jiných médiích, protože často je tady mnohem obtížnější reklamu vůbec poznat. V televizi jsou reklamní bloky explicitně označené. Na internetu se ale reklama často tváří jako běžný výsledek vyhledávání nebo příspěvek na sociální síti a odlišit ji od ostatního obsahu není vždy snadné.

Stačí kouknout na profily populárních instagramerů nebo youtuberů. Jejich příspěvky jsou plné reklamy. Ačkoli sociální sítě zpřísnily pravidla a sami influenceři se víc a víc ke spolupráci se značkami hlásí sami, nejde na jejich poctivost vždy spoléhat. Minimálně u těch méně slavných, kteří si ještě můžou dovolit zkazit pověst pochybnou spoluprací. 

Pokud influencer reklamu ve svém obsahu nepřizná, dopouští se tzv. klamavé obchodní praktiky a porušuje zákon. Ano, i influencer marketing se musí řídit zákony – a to hlavně zákonem o ochraně spotřebitele a zákonem o regulaci reklamy. Za porušení pravidel se ale zatím influenceři zpovídají spíš svým fanouškům než státní orgány. Ve velkém za to může nekonečné množství profilů, které nikdo (včetně úřadů) nemá kapacitu ohlídat. 

Za zmínku tu stojí výsledky průzkumu BigCommerce, podle kterých je 60 % všech uživatelů YouTube (dětí i dospělých) ochotných řídit se při nákupu doporučením influencera. A přidáme ještě studii od Twiteru a Annalect, ze které vyplynulo, že 40 % dotazovaných si už něco koupilo potom, co produkt viděli u influencera na YouTube, Instagramu nebo Twitteru.

Přiznejme si, že influenceři jsou nám při našich nákupech nápomocní, protože nám zjednodušují výběr svými doporučeními. A jen na nás, jestli se jimi budeme řídit. Stejně tak je zatím na nás influencery za porušení pravidel trestat svou nepřízní.

Edukativní podklady tématu ke stažení