Jak najít v záplavě technologií čas na své #dobrenitro?

Doba se zrychluje, množství technologií v našem životě se zvětšuje a o stresové situace není nouze. Když volný čas nevěnujeme práci, projíždíme sociální sítě, aby nám neutekl nový trend či skandální drb. Máme pocit, že bychom měli být kdykoliv všem okamžitě k dispozici, stačí jedno pípnutí na tabletu či telefonu. Jak v takové situaci správně pečovat o své duševní zdraví? Přinášíme ti několik tipů, které ulehčí tvé hlavě. 

 

Jak duševním onemocněním předcházet? 

Mysli na své #dobrenitro a snaž se dodržovat tyto základní návyky. Možná ti mohou znít banálně, ale mají na tvou duševní pohodu zásadní vliv.

Nešiď spánek

Patříš mezi nespavce a na dostatečný a kvalitní spánek si najdeš jen pár hodin denně? Přestaň podceňovat jeho sílu. Odtrhnout se od počítače, mobilu či jiných technologií o něco dříve se totiž náležitě vyplatí. Spánek je nezbytný pro tvou fyzickou i duševní regeneraci. Dodržuj proto pravidla spánkové hygieny a snaž se usínat i vstávat v pravidelný čas. Tvoje tělo i hlava se ti odvděčí.

  • Jako teenager by sis měl/a dopřát 8-10 hodin nerušeného snění.
  • Pokud je ti 6-12 let, spát bys měl/a dokonce 9-11 hodin.

Jez zdravě

Vyváženě, výživně a pravidelně. Odměníš tím své tělo i mozek, zásobíš se energií a prospěješ tím celému organismu, včetně svého nervového systému. Opakovaná dlouhodobá konzumace nadměrného množství jednoduchých cukrů, nedostatku živin a vitamínů totiž vede k celé řadě fyzických, ale i duševních problémů. 

Pohybem ke štěstí

A to doslova. Hormon štěstí endorfin se totiž začne vyplavovat už po půlhodince svižnějšího pohybu. Ne nadarmo se navíc říká „Ve zdravém těle, zdravý duch“. Najdi si pohyb, který tě bude bavit. Nemusíš trávit hodiny ve fitku – počítá se i procházka (třeba do/ze školy) nebo začni cvičit u oblíbeného seriálu. Posílíš tím nejen svou kondičku, ale i psychiku a sebevědomí. 

Plánuj a zastav se

Máš tolik povinností, že na sebe ti mnohdy už čas nezbude? Čím víc vytížený/á jsi, o to laskavější k sobě buď. Správné hospodaření s časem je pro udržení dobrého nitra zásadní. Dopřej si velké i drobné radosti a hlavně nezapomínej odpočívat a nabrat sílu, ať už u Netflixu, poslechu písniček nebo třeba  běháním. Organizuj svůj vzácný čas s ohledem na odpočinek a nepřetěžuj se. 

Nestresuj se

Že stres škodí, víme všichni. Jak to ale udělat, aby člověk nadměrnému stresu předcházel? Pomůžou ti různá relaxační cvičení, která slouží k cílenému zvládání úzkostí a podpoře duševní vyrovnanosti. Skvělou metodou je například i cvičení jógy, která propojuje relaxaci, tělesné protažení a trénink správného dýchání. Naučí tě soustředit se na přítomný okamžik a nezatěžovat se věcmi, které nemůžeš ovlivnit.

Zdravá mysl je důležitou součástí celkového zdraví. Potřebuje tudíž stejnou pozornost jako tvoje tělo. Proto pečuj o své #dobrenitro.

Edukativní podklady tématu ke stažení