V digitálním světě už žádné zbytečné papíry potřebovat nebudete

Řešením vhodným pro všechno – od vyřizování úředních záležitostí přes podání daňových podání až po registr aut – se stává identifikační portál. Co všechno přes něj už dneska zařídíte, najdete na Informačním webu elektronické identity.

Aby jeho používání bylo opravdu bezpečné, je nejdřív potřeba spolehlivě ověřit totožnost toho, kdo se na portál přihlásí. Určitě ale není potřeba nikam chodit. Všechno zvládnete přes internet. Prostředky, které si k ověření vyberete, se dají chápat jako pomyslný klíč k otevření identifikační brány.

Můžete si vybrat z několika různých způsobů. Společné mají to, že se musí jednat o prostředek vydaný tzv. kvalifikovaným správcem – poskytovatelem identifikačních prostředků s akreditací Ministerstva vnitra napojeného na Národní bod pro identifikaci a autentizaci (NIA).

Aktuálně můžete použít:

Občanku vydanou po 1. červenci 2018 s aktivním kontaktním elektronickým čipem,

NIA ID - kombinaci jména, hesla a SMS kódu (dřív označovaný jako uživatelský účet, OTP nebo UPS),

Mobilní klíč eGovernmentu – přes ten se bez zadávání dalších ověřovacích kódů jednoduše přihlásíte.

NIA ID a mobilní klíč poskytují státní instituce a jsou zadarmo.

K identifikaci slouží i další identifikační prostředky vydané soukromoprávními subjekty.

 

Jaké údaje se během přihlašování dávají dál?

U každé služby potřebujete určitou sadu dat, podle kterých vás systém bezpečně pozná. Získá je automaticky z registru obyvatel, aby je ale mohl použít, bude potřebovat váš souhlas v průběhu přihlašování. Víc informací uvidíte po přihlášení ke svému profilu na portálu Národního bodu.

Zdroj: gov.cz - Portál veřejné správy

Vzdělávací podklady tématu ke stažení