Zveřejňování lidí na internetu. Kde je to v pořádku?

Podle zákona se fotka, video, a dokonce i zvukový záznam hlasu, na kterých je osoba poznat, považují za osobní údaje podobně jako jméno nebo rodné číslo. A tak se s nimi musí i zacházet.

V praxi to znamená, že pokud si na oslavě uděláte selfie se dvěma svými přáteli, správně byste měli mít souhlas každého jednoho z nich, že fotku můžete dát na svůj Facebook nebo Instagram. Přátelé a rodina vás nejspíš k soudu nepoženou, ale do problému se můžete dostat, pokud zveřejníte fotky cizích lidí.

Jako příklad si vezměme oblíbenou stránku peopleofwalmart.com, která slouží k pobavení a zobrazuje fotky většinou ne úplně šťastně oblečené lidi nakupující v obchodech amerického řetězce Walmart. I když většina aktérů je vyfocená zezadu a nelze je poznat, najdou se tu i fotky obličejů. A to už je problém hlavně proto, že fotky jsou cokoliv, jen ne lichotivé.  

Podobně je na tom instagramový účet Hot Dudes Reading, který zveřejňuje obrázky náhodných přitažlivých mužů, kteří si čtou v MHD. I když je účet jistě pozitivně laděný (a málokterý vyfocený muž si bude stěžovat zrovna na nálepku přitažlivého milovníka knih), všem mužům je jasně vidět do obličeje a fotky jsou veřejné bez jejich, často i vědomí, natož svolení. V případě účtu Hot Dudes Reading vstupuje do hry ještě fakt, že autoři profilu vydali knihu obsahující fotografie mužů, čímž na jejich fotkách navíc vydělávají.

Zákonná výjimka 

Podobně jako v případě autorského práva u fotek a záznamů lidí existuje skulinka pro zpravodajská média a média obecně poskytované na základě zpravodajské licence – takzvané ilustrační fotografie a záběry. Například pokud televizní štáb točí o rekordně teplém počasí a kamerou snímá frontu lidích čekajících u stánku se zmrzlinou, nemusí se každého člověka jít zeptat na svolení.

Ani média a odborné instituce samozřejmě nesmějí zveřejňovat cokoliv. Musí vybírat takové materiály, které člověka nezesměšňují a nesnižují jeho důstojnost. Nemůžou například zařadit do zpravodajství záběr pána, který si kopeček zmrzliny převrhl na tričko. 

Souhlas je v ceně

V případě akcí koncertů, festivaly, workshopy nebo konference, lze souhlas zabudovat už do všeobecných obchodních podmínek, které se vztahují ke vstupence na akci nebo vstupu do areálu. Schválně si příště dobře prostudujte svůj lístek na koncert.

Podobné je to s členstvím ve spolcích nebo dokonce zaměstnaneckou smlouvou, i ty můžou obsahovat odstavce se souhlasem zveřejnění vašich fotek pro marketingové účely, například na firemním Facebooku nebo v reklamní brožuře.    

Funkce rozpoznání obličeje

Pokud vám přátelé na fotku nebo video dobrovolně pózují, považuje se takové chování za souhlas. Povinnost odstranit z internetu fotku nebo video vám vyvstává jen tehdy, kdyby se někdo z nich výslovně ozval. Pozor ale na označování osob na fotografiích a na funkci rozlišování obličeje, kterou disponuje třeba Facebook. Díky ní vás Facebook po čase dokáže poznat i na obrázcích, na kterých označeni nejste.

Právě tahle pokročilá funkce může nahrávat do karet stalkerům, kteří vás mnohem snáz vystopují nejen na vašem profilu, ale i na profilech vašich přátel.     


Animaci připravilo Centrum PRVok Padagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci

Vzdělávací podklady tématu ke stažení