S aplikacemi umělé inteligence se většina z nás potkává denně. Technologii, která za nimi stojí, ale často příliš nerozumíme. Umělá inteligence už roky vytváří realitu, jak ji známe dnes. Porozumění tomu, jak funguje, je jedním z klíčů k pochopení světa kolem nás.
AI na jedné straně přináší pokrok ve všech oborech, kterých se dotkne. Zároveň ale vzbuzuje i obavy, protože hrozí její zneužití. Ať už jde o neetické chování, podporu rasových předsudků nebo šíření falešných videí. A obavy vzbuzuje i předpoklad, že vezme pracovní místa živým lidem. Nejvyšší čas pochopit její benefity i omezení a naučit se s ní žít.
Obrázek vygeneroval program Midjourney.
Kompletní plány vyučovacích bloků připravených ve struktuře E-U-R (evokace, uvědomění a reflexe) seznámí žáky s možnostmi využití AI v různých všeobecně vzdělávacích předmětech 2. stupně ZŠ.
Jedná se o metodické materiály pro podporu vzdělávání v oboru umělé inteligence v následujících tématech:
V rámci interaktivní výuky se k pochopení umělé inteligence dá využít i tzv. Educast od neziskové organizace AI dětem. Jedná se o ucelený formát rozhovorů s experty o různých oblastech souvisejících s umělou inteligencí.
AI se za necelých sto let své existence proměnila z okrajové disciplíny teoretické matematiky v něco, s čím se každodenně potkávají miliony lidí po celém světě. Podívejme se na nejdůležitější milníky vývoje umělé inteligence.
Žádná z definic termínu umělé inteligence vlastně není ustálená. Všechny se ale shodují v tom, že je to program, který simuluje lidské myšlenky a reakce.
S AI se dnes potkáme v práci, na nákupech i ve volném čase. Jaké úkoly dnes AI plní? Je na ni spoleh? A nahradí stroje v blízké budoucnosti člověka?
Algoritmy strojového učení vyžadují velké soubory dat, ze kterých se učí řešit problémy. Zároveň skrze ně testujeme jejich úspěšnost. Jaká data potřebují a proč? Odkud se berou? A jak poznáme dobrá data od špatných?
Žáci se v roli průzkumníků-robotů vydávají na neprobádaná území za Velkou zdí, aby během 3 vyučovacích hodin za pomoci umělé inteligence posbírali poznatky o dávno zaniklé lidské civilizaci.
Příběh TADY
Interaktivní příběh William & Meriwether hravou formou otevře žákům (od 10—14 let) problematiku umělé inteligence a strojového učení. Do škol přichází ve formě tří vyučovacích hodin s kompletními metodickými materiály a podporou pro učitele ve formě dalších vzdělávacích materiálů.
Žáci se dozví:
Sami si taky prakticky vyzkouší trénování modelu strojového učení v aplikaci TeachableMachine.
Pro učitele jsou k dispozici kompletní metodické materiály, které jim pomůžou jednak pochopit princip fungování AI a strojového učení a díky tomu úspěšně projít s žáky příběh ve vyučovacích hodinách.
Můžou si pustit i webinář pro učitele. Dozvědí se, jak otevřít téma umělé inteligence a strojového učení ve školách a zároveň jak využít Interaktivní příběh ve výuce. Prakticky si vyzkouší:
Zdroj: V téhle výukové sekci uvádíme několik materiálů, textů a obrázků pro správné pochopení tématu zpracovaných neziskovou organizací AI dětem, z.s.