Děti mobily šikanují učitele. Seriál Ochránce odhaluje nebezpečný trend
Každý někdy potřebuje zastání. Přesvěčte se o tom v novém televizním seriálu.5. září odvysílala Česká televize první díl desetidílného seriálu OCHRÁNCE režisérů Terezy Kopáčové a Tomáše Mašína. Seriál je inspirován školním prostředím a vychází z příběhů, které otřásly českým školstvím.
Hned v prvním díle určitě poznáte kauzu, ve které žáci šikanují svou učitelku. Podle hlavního protagonisty Lukáše Vaculíka v seriálu ze strany tvůrců nejde o vytvoření vzoru pro tuzemské učitele. Jde spíše o snahu ukázat situace, které mohou ve školství nastat, a možná o ukázku nějakého návodu, jak je možné takové situace řešit.
Téma šikany páchané na učitelích je poměrně opomíjené, ne však zanedbatelné nebo neexistující. Jak ukázal již před pěti lety i Národní výzkum kyberšikany Kyberšikana je šikanování jiné osoby (např. ubližování, ztrapňování, obtěžování, ohrožování, zastrašování apod.) s využitím internetu, mobilních telefonů či jiných informačních a komunikačních technologií. ný v roce 2016 zrealizovaný Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci za podpory generálního partnera projektu E-Bezpečí O2 Czech Republic, téměř 22 % dotázaných učitelů uvedlo, že se stalo obětí některé z forem kyberšikany. Mezi nejčastější z forem útoků patří verbální obtěžování realizované prostřednictvím mobilního telefonu, internetu, dále obtěžování formou prozvánění a vyhrožování či zastrašování prostřednictvím služeb internetu či mobilního telefonu. Útoky jsou v drtivé většině krátkodobé - nepřesahující jeden týden. Dlouhodobě bylo vystaveno kyberšikaně 9 % učitelů, kteří kybernetický útok na svou osobu zažili.
K útokům jsou nejčastěji zneužívány sociální sítě, kde se útočníci cítí chráněni částečnou anonymitou a spoléhají na rychlé virální šíření svých tvrzení mezi spolužáky a širším okolím. Útoky jsou z téměř 35 % směřovány z řad žáků a studentů, které kantor/ka přímo učí Výjimkou ale bohužel nejsou ani rodiče žáků, kteří se k takové formě šikany rovněž uchylují.
Náš společný cíl:
Je nezbytné o této situaci hovořit nahlas a zvednout o ní povědomí u široké veřejnosti. Jak z výzkumu vyplývá, učitelé byli vystaveni převážně jednorázovým, lehčím a krátkodobým útokům. Stejně jako jakákoliv jiná forma šikany je i tato odsouzeníhodná a jejím obětem by se mělo dostat zastání a odpovídajícího řešení celého problému. Při jeho neřešení totiž může snadno přerůst ve vážné formy kyberšikany.
Se svými žáky se proto nebojte o tomto tématu na hodinách mluvit, na portálu O2 Chytrá škola je kyberšikaně věnována celá jedna kapitola. Najdete zde rady a návody, jak s dětmi a studenty o problému mluvit. Pokud vás problematika zajímá, můžete se těšit na publikaci výsledků nového výzkumu společnosti O2 a Univerzity Palackého v Olomouci. Tématem výzkumu je Český učitel ve světě médií a zapojily se do něj během letošního jara a léta 2 tisíce pedagogů základních a středních škol z celé ČR.
Zdroje:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/novy-serial-ochrance-vychazi-z-pribehu-ktere-otrasly-ceskym-skolstvim/2077888
https://www.o2chytraskola.cz/data/files/a42fb6c3f3ff5fdd68ee67eafb1d691c.pdf