Logo chytré školy

Místo cheeseburgeru prázdný účet: McDonald´s čelí podvodným slevovým kupónům

Kupónová mánie u většiny obchodních řetězců působí na zákazníky napříč světem. Kdo by taky odolal lákavým nabídkám slev až 95 % třeba na oblíbený cheeseburger, že? Ale pozor, není všechno zlato, co se třpytí. V posledních týdnech se objevily podvodné akce hackerů, kteří se snaží pomocí takových nabídek získat vaše osobní údaje a následně je využít pro svůj prospěch.
Místo cheeseburgeru prázdný účet: McDonald´s čelí podvodným slevovým kupónům

Patříte mezi ty, kteří si jednou za čas rádi dopřejí hamburger, hranolky nebo třeba zmrzlinu z fastfoodu? Tak byste měli být na pozoru. Celosvětově oblíbený McDonald´s teď v Česku čelí podvodným slevovým kupónům, které pobíhají na Facebooku. Nedávno se totiž šířila falešná reklama, která lákala hladovce na jedinečnou nabídku - 95% slevu na oblíbené menu. Samozřejmě se ale jedná o podvod. 

Lepší prázdný talíř než prázdný účet 

Na první pohled při scrollování Facebookem to vypadá jako jedna z dalších slevových akcí. Podvodníci ale vytvořili v podstatě obdobné marketingové sdělení, včetně barev i písma jako využívá McDonald´s. Pokud se ale podíváte blíže, jednoduše odhalíte, že se jedná o podvodnou akci. Popisy položek na letáku totiž zní „1 velký McMenú McPollo“. Ačkoliv se v tomto ani žádném jiném fastfoodu podobný hamburger „Pollo“ neprodává, český McDonald´s raději na svém Facebook Společnost Facebook v roce 2004 založil Mark Zuckerberg a během dalších let z ní udělal největší a nejznámější sociální síť na světě. Tato platforma umožňuje uživatelům komunikovat se svými přáteli, sdílet fotografie, videa a využívat mnoho různých webových aplikací. Tato síť nabízí i funkce jako např. Marketplace (bazar). Společnost Facebook vlastní i sociální sítě Instagram Instagram je sociální síť pro sdílení fotografií a videí, které lze přímo v aplikaci upravovat pomocí řady filtrů. Aplikaci lze využít i pro živé vysílání nebo pro chatování. Platformu vlastní společnost Facebook. a WhatsApp. Jde tak o silný marketingový nástroj. profilu své zákazník upozornil. „Nenechte se napálit, všechny kuponky najdete jedině v aplikaci McDonald’s!“ 

Pokud však někdo podlehl pokušení a důkladně si sdělení neprohlédl, místo oblíbeného cheeseburgeru mu zůstal jen prázdný účet. Na falešné stránce, kam vás přesměrují po kliknutí na tlačítko v příspěvku, vás požádají o registraci a zadání osobních údajů, jako je e-mail, adresa, telefonní číslo, a dokonce i platební údaje. Zatímco je s vidinou oblíbeného jídla vyplňujete, podvodníci už plánují, jak vás okradou. Potřebné údaje jste jim totiž už naservírovali. 

Důvěřuj, ale prověřuj 

V případě, že narazíte na nabídku, která vypadá příliš dobře na to, aby byla pravdivá, pravděpodobně je to přesný opak. Zkontrolujte si informace na oficiálních stránkách daného řetězce a nikdy nevkládejte do neověřeného zdroje své citlivé osobní údaje. Pokud narazíte na podezřelé sdělení, ať už na Facebooku, v e-mailu nebo třeba SMS zprávě, neváhejte ho nahlásit. A to buď policii, nebo přímo prodejci. 

Více o tom, jak bezpečně nakupovat na internetu a nenaletět podvodníkům nebo jak se chránit před viry se dočtete na naše vzdělávacím portálu O2 Chytrá škola. 

 

Autor: Monika Ježková, Tým O2 Chytrá škola

zjistěte více na stránce výuka Čepice