Logo chytré školy

Kampaň k body shamingu získala ocenění Fóra dárců. Nadace O2 bodovala v kategorii charitativně komunikační projekt

Každé druhé dítě je nespokojené se svým vzhledem, víc než třetina chce zhubnout... To je jen jeden z mnoha šokujících výstupů, které přinesl výzkum Děti a kult krásy v online světě. A právě problematice body shamignu se Nadace O2 věnovala ve své kampani, za kterou nyní získala ocenění Fóra dárců v kategorii charitativně komunikační projekt. Pojďme se na ni podívat.
Kampaň k body shamingu získala ocenění Fóra dárců. Nadace O2 bodovala v kategorii charitativně komunikační projekt

V Nadaci O2 se nebojíme upozorňovat na někdy nepříjemná a opomíjená témata. Naopak se je snažíme otevírat a vyvolávat diskuzi o tématu,“ uvádí manažerka Nadace O2 Dominika Herdová. Příkladem toho je i kampaň k body shamignu, kterou Nadace O2 spustila se začátkem školního roku, a za kterou získala 3. místo v kategorii charitativně komunikační projekt. „Ocenění si velmi vážíme a jsme rádi, že naše práce oslovila nejen téměř milion lidí, ale i odbornou porotu a Fórum dárců. O to větší radost máme, že třetí místo sdílíme s Nadací PPF,“ dodává Dominika Herdová

Chcete se podívat na záznam z předávání cen? Pak kouknětě sem

A o čem kampaň byla, kde jste se s ní mohli setkat a jak dopadla? 

Téměř jeden milion oslovených lidí – to je výsledek měsíční osvětové kampaně upozorňující na problém body shamingu. „Před prázdninami jsme téma kritizování a komentování vzhledu otevřeli prostřednictvím výzkumu Děti a kult krásy v on-line světě, kterého se zúčastnilo téměř deset tisíc českých dětí. Teď jsme chtěli výsledky více rozebrat a informovat o nich širokou veřejnost. A to se povedlo,“ říká Dominika Herdová.    

 Začátek školního roku byl ideální pro spuštění kampaně. Děti se po prázdninách vracely někdy do nových kolektivů a začínaly zájmové kroužky. „Návrat do lavic může být pro děti i jejich rodiče těžké stresující období. Podle výzkumu čelí v reálném světě polovina dětí body shamingu, v online prostoru pak kritiku vzhledu zažila třetina,“ vysvětluje Dominika Herdová, podle které je velmi důležité informovat o možných nebezpečích především rodiče a školy.    

Nadace O2 se proto spojila s odbornými organizacemi, které se staly garanty kampaně. „S přípravou článků nám pomáhal projekt Moje tělo je moje, který se dlouhodobě problematikou body shamingu zabývá například i prostřednictvím workshopů ve školách. Organizace Loono nám pak na portál O2 Chytrá škola připravila sérii odborných materiálů týkající se duševního zdraví,“ popisuje Dominika Herdová. Méně formální články na portále Bezpečně v síti.cz v kombinaci s odbornými texty v O2 Chytré škole se tak staly souhrnným balíčkem, ze kterého mohou čerpat informace všichni.    

Přesné zaměření na rodiče, školy i studenty   

S rozšířením osvěty k rizikové skupině pomohl také Ámos vision, síť interaktivních infocenter v základních a středních školách. Sdělení prostřednictvím této platformy doputovalo až ke 170 tisícům žáků a studentů. Nadace cílila i na rodiče, kteří se mohli s plakáty setkat ve více než 180 ordinacích pediatrů. 

Získat si něčí pozornost je čím dál náročnější úkol. Rozhodli jsme se proto lidi šokovat, a to prostřednictvím provokativních vizuálů i textací,“ říká Dominika Herdová. Rodičům tak mohla v průběhu kampaně přijít MMS zpráva začínající „S tímhle ksichtem se nebojíš jít mezi lidi? Podobné zprávy mohou chodit i vašim dětem…“.    

Nadace O2 byla aktivní i na sociálních sítích. Do sdílení příspěvků se zapojily i odborné organizace. „Na sociálních sítích tráví děti i dospělí svůj volný čas. Rozhodli jsme se proto do kampaně zapojit i známé osobnosti, které uživatele osloví. K osvětě se přidala herečka a zpěvačka Anna Julie Slováčková i performerka a zakladatelka projektu Moje tělo je moje Ridina Ahmedová,“ vyjmenovává Dominika Herdová.   

Obě umělkyně také vystoupily v sérii videí, kde se k body shamingu vyjadřují a popisují svůj pohled na problematiku. V této mini sérii také vystupuje sociální pracovnice a konzultantka Linky Bezpečí Lucie Zelenková. Celá videa jsou dostupná na webu Bezpečně v síti.cz, souhrnné kratší video je pak použito na sociálních sítích.    

Tímto děkujeme všem, kteří se s námi do kampaně zapojili a pomohli nám na problematiku body shamingu upozornit.  

Autor: Kateřina Neumannová, Tým Bezpečně v síti.cz

zjistěte více na stránce výuka Čepice