Děti filtry nepoužívají, ale jejich idoly možná ano. Umí rozlišit, kde je realita?
Odmazání druhé brady, vyhlazení pleti nebo zúžení pasu. To jsou jen příklady filtrů, kterými si děti můžou v online prostředí „zdokonalit“ svůj vzhled. Přesto filtry více než polovina českých dětí nepoužívá. Ale určitě se s nimi setkaly – třeba u influencerů. Možná ale nyní nastává změna.Srdíčka a palce nahoru. To je v dnešní době jasný ukazatel oblíbenosti – minimálně v internetovém prostředí. Líbivé fotografie zkrátka získávají více „lajků“. To může vést k touze jich nasbírat co nejvíce a upravování fotek samotných je jednou z cest, jak v hodnotícím prostředí uspět.
Přesto výzkum Děti a kult krásy v on-line světě konstatuje, že více než polovina českých dětí fotografie neupravuje, nebo to alespoň nepřiznává. Nejoblíbenějším filtrem, který aplikuje každé čtvrté dítě, je změna kontrastu. Deset procent z dotázaných také uvedlo, že používají filtr na vyhlazení obličeje. Ale co oblíbení influenceři?
Můžeme jen hádat, kolik známých tváří internetu svoje fotky vylepšuje. Je ale pravděpodobné, že pořídí i desítky fotek, ze kterých pak vyberou tu nejpovedenější. A voila – fotka s tisíce srdíčky už visí na síti.
Je proto důležité dětem vysvětlit, že příspěvky, které na ně na sociálních sítích vyskakují, mohou být naaranžované, zkrášlené. Focené profesionálním vybavením. Vyretušované. Pro děti (ostatně často ani pro dospělé) není snadné rozpoznat rozdíl mezi realitou a upraveným obrazem. Hranice mezi skutečností a virtuálním prostředím se stírá.
Co s tím?
Prvním krokem je o tom všem s dětmi mluvit. Udělat si na to čas. Ptát se jich, jak se na Instagramu nebo Tiktoku cítí. Podpořit je, že přestože nevypadají jako jiní lidí fotkách, jsou v pořádku tak, jak jsou.
„Je dobré mít na paměti, že to, čím můžeme dítě opravdu podpořit v rozvoji sebevědomí a pocitu bezpečí je, když náš vztah: rodič vs dítě, bude pevný a sycený porozuměním. Nic nenahradí lásku a zájem rodiče - žádný filtr, Tiktok ani Instagram. To, na čem opravdu záleží, je budovaný a podporovaný důvěrný vztah mezi rodičem a dítětem. Když je dítě přijímáno takové jaké je i se svými nedostatky a z naší strany s důvěrou a láskyplně, dokáže se svěřit a mluvit o svých obavách. V tu chvíli nastává moment blízkosti a my můžeme pomoct naplňovat jeho potřeby a překonávat úskalí na jeho cestě. To samozřejmě neznamená, že se absolutně bezhraničně přizpůsobíme, ale máme možnost empaticky reagovat na vzniklou situaci. Vybírejme si vhodnou chvíli pro rozhovor, například když víme, že máme dostatek času a taky klid a dost síly - nejsme unavení a vyčerpaní z práce a můžeme opravdu naslouchat," popisuje za projekt Moje tělo je moje Helena Pravdová.
Závan změny: přichází realita
Je možné, že éra filtrů a retuší pomalu ale jistě odchází. Dříve oblíbené filtry oušek, vousků nebo brýlí podle výzkumu nyní používá méně než 10 procent oslovených dětí. Naopak polovina dětí na sociálních sítích zveřejňuje svůj běžný život.
Výrazný pokrok učinila platforma Instagram, která od minulého roku umožňuje skrýt počet „To se mi líbí“. Uživatelé tak nevidí, kolik srdíček příspěvek získal. Přesný počet zná jen uživatel sám. Díky tomu se nejen děti nemusí stresovat, že někdo dostal více lajků. Bez konkrétního počtu nelze porovnávat.
Závan změny přinesla i poměrně nová platforma BeReal.Ta si dala za cíl ukázat naše běžné životy, které jsou zkrátka někdy nudné a nezáživné. Sociální síť nepovoluje filtry, žádné speciální úpravy ani focení na vícero pokusů. Jak už naznačuje název aplikace, vybízí nás k tomu, abychom byli nejen k sobě, ale i k ostatním „skutečnější“.
Až v následujících letech se ukáže, jakým směrem se trend fotografií a příspěvků na sociálních sítích bude vyvíjet. Zatím se ale zdá, že přibývá potřeby ukazovat se tak, jak skutečně jsme. Bez přetvářky a bez filtru.
Děti a kult krásy v online světě
Výzkum Děti a kult krásy v on-line světě konstatuje, že více než polovina dětí nepoužívá filtry k vylepšení svého vzhledu. Nejčastější úpravou (24,53 %) je změna kontrastu fotografie. Co se týká filtrů spojených s tělem, nejčastější je filtr na vyhlazení obličeje (10,11 %) a filtr napodobující make-up (3,79 %). Necelé procento dětí pak používá filtry, které slouží k vylepšování proporcí těla (například zvětšení poprsí či hýždí).
Téměř 10 tisíc dětí a dospívajících ve věku 10 až 17 let se zapojilo do výzkumu Děti a kult krásy v online světě. Cílem bylo zjistit, jak sociální sítě Sociální sítě je označení pro informační sítě (poskytované internetovými portály), které umožňují vytvářet virtuální společenství. Uživatelé mohou sdílet např. své osobní informace (osobní údaje, fotografie, video), komunikovat pomocí chatu a setkávat se tak s lidmi, se kterými by se uživatelé těchto portálů pravděpodobně nikdy nesetkali. ovlivňují vnímání krásy, proč děti upravují svůj vzhled, zda se respondenti setkali s nějakou formou online zesměšňování a jaký vliv mají tyto faktory na duševní zdraví. Unikátní výzkum společně uskutečnily Centrum prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK) Pedagogické fakulty s Katedrou psychologie a patopsychologie Pedagogické fakulty Univerzity Palackého a společností O2.
Autor: Kateřina Neumannová, Tým Bezpečně v síti.cz