Když samotná slova nestačí: Jsou emojis univerzálním jazykem generací nebo příčina nedorozumění?
Emojis nám pomáhají vyjádřit emoce, myšlenky a reakce v naší každodenní komunikaci. Jejich význam je však často subjektivní. Kolik takové malé obrázky a symboly mohou způsobit neplechy, když jim každá generace rozumí trochu jinak?Každý den je odesláno zhruba deset miliard textových zpráv. Obohacujeme je množstvím smajlíků, které nám pomáhají projevit emoce, překonávat jazykové bariéry a umožnit tak rychlou a snadnou komunikaci. A to jak na sociálních sítích, v textových zprávách, e-mailech tak v rámci dalších online platforem.
Z výzkumu společnosti Adobe vyplývá, že většina dotazovaných (91 %) souhlasí s tím, že jim emojis usnadňují vyjadřování a používá je k odlehčení nálady při konverzaci. Je potřeba si však dávat pozor na to, jak smajlíky a další symboly používáme, protože každý je můžeme chápat trochu jinak. Tyto "jazykové bariéry" často vznikají u komunikace napříč generacemi.
Generace X, Y nebo Z. Kam patříte vy?
V dnešním světě se často mluví o odlišných skupinách s různými hodnotami, zkušenostmi a preferencemi, které se od sebe odlišují hlavně věkem narození. Každá z těchto generací má svá specifika, která ovlivňují to, jak vnímají svět kolem sebe a jakým způsobem komunikují. Do jaké z nich patříte vy?
-
Generace X neboli Husákovy děti: skupina osob, narozených v letech 1968 až 1982.
-
Generace Y neboli Mileniálové: skupina osob, narozených v letech 1983 až 1997.
-
Generace Z: skupina osob, narozených v letech 1998 až po současnost.
-
Objevují se už zmínky o nově nastupující Generaci Alfa, do které spadají osoby, narozené po roce 2015.
Emojis jako univerzální jazyk
Na světě je více než 3 600 emotikonů, které si každý překládáme jinak. Co se ale stane, když se podíváme na tyto emojis očima různých generací? Zatímco mladší generace, jako je generace Z, mohou mít tendenci používat emojis jako přirozenou součást své komunikace, starší generace, k nim mohou mít odlišný vztah. To, co může být jednoduchým vyjádřením pro jednu generaci, může být pro druhou generaci zdrojem zmatku.
Například takový palec nahoru . Zdá se, že pro příslušníky generace X je vše v pořádku. Generace Z jej však považuje za nezdvořilý, pasivně agresivní, a dokonce nepřátelský výraz. Symbol srdce může mít pro starší generace výraz lásky nebo náklonnosti, zatímco mladší generace „srdíčkuje“ každou druhou fotku, na kterou na sociálních sítích narazí a ztrácí tak pro ně hlubší význam. Nejvíce různých emocí vyvolává obyčejný usměvavý smajlík nebo mrkající smajlík . Myslí to ironicky? Sarkasticky? Nebo je to opravdu pro odlehčení? V tomto případě, je potřeba myslet v kontextu předešlé konverzace a nedat na první dojem. Novinkou, která se v online světě začíná hojně využívat je obrázek kovboje . Podle jeho tvůrců je zamýšleným významem kovboje bujnost. Generace Z jej však používá k vyjádření předstírání radosti, i když jste smutní.
Slovníček plný emojis generace Z
Doba se posouvá a s ním i možnosti využití smajlíků, obrázků a symbolů. Představíme vám některé z nich, které podobně jako už zmíněný kovboj, dobývají digitální svět. Vycházíme z příručky od odborníků agentury ShortPRO.
= povzbuzení a pochvala sebe i ostatních nebo označení komunity LGBTQ+
= pasivní agrese/sarkasmus
= chovat se hloupě/jako blázen
= pokud je něco/někdo atraktivní nebo se mu něco povede
= práskač/ka, od anglického slova „rat“ krysa, která vyzradí každé tajemství
= jsem v šoku
= pokud se ocitnete v nepříjemné situaci – jsem ve stresu, ale zvládnu to
= nuda
= pokud se cítíte stydlivý/á
Předcházejte nedorozumění
Není divu, že se v konverzacích často ztrácíte, 70 % respondentů generace Z přiznává v průzkumu Adobe, že používají emoji v jiném významu, než původně zamýšleli. Stejně jako 60 % mileniálů. A co s tím? Budeme brzy potřebovat překladač? Důležité je si uvědomit, že emotikony nemají přesně daný význam a neexistuje žádný správný způsob, jak je využít. Vše se odvíjí od vaší schopnosti komunikovat a druhému porozumět i bez využití emotikonů.
Ať už jsme mladí nebo starší, emojis mohou být skvělým nástrojem pro vyjádření našich emocí. Pokud je však používáme s ohledem na všechny účastníky naší online konverzace. Ke správnému porozumění technologií vám pomůžou také vzdělávací materiály na portálu O2 Chytrá škola.
Autor: Monika Ježková, Tým O2 Chytrá škola