Česko má své první Kurikulum umělé inteligence. Stačí vzít materiály a začít učit!
Vzdělávání v oblasti umělé inteligence už nemusí být jen doménou nadšenců nebo IT specialistů. Díky prvnímu českému Kurikulu umělé inteligence pro základní a střední školy, za kterým stojí nezisková organizace AI dětem, dostávají učitelé a učitelky do rukou hotové metodiky snadno použitelné ve výuce. Materiály jsou pro všechny dostupné zdarma na webu kurikulum.aidetem.cz. Obsah je připraven tak, aby použití ve výuce zvládli i pedagogové, kteří s AI zatím nemají zkušenost. V úvodu každé metodiky je slovníček základních pojmů, dále je k dispozici podrobný popis lekce, editovatelná prezentace a ve většině případů i pracovní list k vytištění. Učitelé tak nemusí trávit hodiny složitou přípravou.
Kurikulum od neziskové organizace AI dětem je vhodné pro žáky od 3. ročníku ZŠ až po střední školy a pokrývá díky 43 metodikám široké spektrum témat. Největší část se zaměřuje na výuku informatiky na prvním a druhém stupni ZŠ, velká část je věnována také mediální výchově.
Obsah AI kurikula
Materiály v celé metodice jsou rozděleny do těchto okruhů:
Informatika na 1. stupni
Informatika na 2. stupni a SŠ
Mediální výchova
Kyberbezpečnost
Projekty a pracovní listy
Humanitní předměty
Přírodovědné předměty a matematika
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 1. stupni (ideálně třetí a čtvrté ročníky) se jmenuje Ju a Pí. Prostřednictvím příběhů a aktivit s roboty, kteří chtějí pomáhat lidem, ale často vše popletou, se děti seznamují s klíčovými tématy, jako jsou data, strojové učení, předpojatost, jazykové modely a ambientní inteligence. Materiály jsou navrženy tak, aby nevyžadovaly žádná zařízení; děti pracují pouze s papírem a tužkou.
Pro výuku informatiky na 2. stupni základních škol nabízí Kurikulum umělé inteligence obsah rozdělený do tří úrovní. Základem je interaktivní příběh William & Meriwether, který žákům hravou formou přibližuje témata jako data, zařízení, strojové učení a předpojatost. Pro další prohloubení znalostí jsou k dispozici tematické karty, z nichž každá se zaměřuje na jeden zásadní koncept umělé inteligence. Pro ještě hlubší pochopení strojového učení je určena projektová učebnice Strojové učení pro děti.
Metodiky rozhodně nejsou určeny k použití pouze v informatice, naopak! Umělá inteligence je mezioborové téma, které se prolíná i do ostatních předmětů. Velká část Kurikula se proto věnuje také mediální výchově a oborovým metodikám pro rozvoj digitální kompetence od dějepisu, přes matematiku, po češtinu nebo hudební výchovu. Projektové metodiky a pracovní listy slouží zase jako návody, jak využít aplikace generativní umělé inteligence pro zlepšení života ve škole. Vše je sestaveno tak, aby si své našli jak začátečníci, tak pokročilí.
Silným tématem, které se pro aktuálnost těší velmi dobrým ohlasům, je kyberbezpečnost. Metodika s názvem Kdo je Sára? prostřednictvím příběhu fiktivní teenagerky otevírá palčivá témata týkající se online prostoru, kyberbezpečnosti, digitální stopy a kyberšikany. Lekce poskytuje pedagogům konkrétní návod, jak tato témata efektivně komunikovat s dětmi a mladými lidmi.
Kurikulum umělé inteligence představuje významný milník v českém vzdělávacím systému. Díky němu mohou učitelé snadno a efektivně integrovat témata spojená s AI do svých hodin, čímž připravují žáky na budoucnost v technologicky vyspělém světě. AI je tématem pro každého z nás.
Autor: Markéta Jedličková, AI dětem, z.s.