Zpět na webový portál

Jak poznáte kyberšikanu (4/9)

Kyberšikana je velmi podobná klasické off-line šikaně a často z ní postupně vykrystalizuje. V různých fázích se můžou vyskytovat zároveň a různě se „doplňovat“. Oběť tak nemá chvíli klidu ve svém běžném prostředí ani ve virtuálním světě. Společným jmenovatelem obou forem je, že se oběti většinou neumí bránit, bojí se a stydí se říct si o pomoc. Nedočkají se jí ani od vrstevníků. Pokud je totiž spolužák nebo kamarád zkusí bránit, riskuje, že se šikana obrátí i proti němu.

Jak poznat kyberšikanu od jednorázového útoku?

  • opakuje se
  • má dopad na oběť (zesměšnit, „vyštípat“ z kolektivu)
  • je záměrná
  • je tu nepoměr sil mezi agresorem a obětí
  • často je sama cílem – uspokojení přináší trýznění oběti

Příklad:ukradený batoh.

 

Šikana nikdy nepřestane sama od sebe, nestává se, že by se šikanující zamyslel a rozhodl se jen tak sám od sebe polepšit. Aktivity se naopak často stupňují. Časem jim sociální sítě a mobil přestanou stačit a oběť šikany začnou napadat i tváří v tvář. Nevyhnou se někdy ani fyzickému násilí.

Kyberšikana je špatně viditelná proto, že probíhá na sociálních sítích, v počítačových hrách nebo v mobilních aplikacích, kam většina rodičů ani pedagogů nezabrousí. Může ji doprovázet posílání SMS, prozvánění, focení a natáčení oběti na mobil, ale taky třeba jen nevhodné a agresivní komentáře na adresu oběti v diskuzích.

Příznaky kyberšikany pozor, můžou odpovídat i běžným projevům puberty

  • Citové rozrušení při používání počítače nebo mobilu
  • Změny nálad, chování, spánku, chuti k jídlu
  • Ztráta zájmu o oblíbenou hru, aplikaci nebo počítač a telefon obecně
  • Zavírání se v pokoji, tajnůstkářství a snaha utajit své digitální aktivity
  • Stranění se rodiny, přátel, spolužáků a školních aktivit
  • Nervozita nebo naopak nezájem při notifikaci na počítači a mobilu
  • Vyhýbání se diskuzi o sociálních sítích, chatech, spolužácích, škole nebo počítačových hrách
  • Větší neochota pustit rodiče do mobilu nebo na počítač

Když se útočník snaží vyprovokovat oběť k reakci, kterou pak nahraje, jde také o šikanu. Nahrávku může zneužít k vydírání nebo ji pro pobavení zveřejnit na internetu.

PŘÍBĚH: Dva žáci 9. třídy, Marek a Libor, se snažili během hodiny vyprovokovat učitelku češtiny Marii. Když učitelka situaci nezvládla, tajně ji natočili na mobil a záznam umístili na YouTube. Nahrávku vidělo přes 70 000 uživatelů. Učitelka se o její existenci dozvěděla, až když se na ni přišli zeptat rozčilení rodiče.

Kvízy

Podklady ke stažení