Zpět na webový portál

Jak sociální sítě cílí (5/6)

Krutá pravda je, že máme takové sociální sítě, jaké si zasloužíme. Algoritmy se neučí od nikoho dalšího, než jsme my. A podle toho na nás cílí obsah. Každý z nich to dělá trochu jinak a neškodí podívat se jim pod ruce a zjistit jak.  

Facebookové algoritmy

Facebook vám do news feedu míchá koktejl příspěvků podle tohoto receptu: Nejprve se podívá, jaké příspěvky jsou nově k dispozici, a porovná je se vším, co o vás už ví. Na základě toho, zkusí předpovědět, které z nich by vás mohly zajímat. Vybrané příspěvky oboduje od nejlepších (pro vás) po nejhorší a v tomto pořadí vám je zobrazí na timelině. Zohledňuje při tom i fakt, jak často na příspěvky reagujete lajky, komentáři nebo sdílením. Facebook obecně trochu víc upřednostňuje příspěvky od vašich přátel a ze skupin, které navštěvujete. Své porci reklamy se ale nevyhnete nikdy. Facebook navíc sleduje vaše chování nejen na sociální síti samotné ale prostřednictvím cookies a tzv. Facebook pixelu i na dalších webech.           

Instagramové algoritmy

Na začátek je důležité si uvědomit že majitelem Instagramu je Facebook. Z toho vyplívá, že algoritmy Facebooku a Instagramu jsou úzce provázané. Instagram vám servíruje, co chcete nejvíc. Pokud jste si prohlíželi fotky koťátek, dostanete víc koček. Pokud vás motivují fitness fotky, dostanete víc selfíček z posilovny. Toho si můžete všimnout hlavně na stránce vyhledávání v mobilní verzi, na které vám Instagram navrhuje příspěvky, které by vás mohly zajímat. Síť dává přednost novějším příspěvkům, jestli na ni ale nechodíte tak často nebo příspěvky konkrétních účtů pravidelně komentujte a srdíčkujete, ukáže vám i starší fotky.     

Pinterestové algoritmy

Pinterest je na pomezí vyhledávače obrázků a sociální sítě (nástěnky a inspiraci můžete s lidmi sdílet, oni vás mohou sledovat a komunikovat s vámi). Pinterest vám stejně jako Instagram brzy začne ukazovat víc toho, co jste hledali nedávno (třeba svatební dorty nebo zahradní altánky). Bere ale při tom v úvahu kvalitu webové stránky, odkud obrázek pochází a na kterou zpětně odkazuje. Pokud se obrázek líbil víc uživatelům nebo si lidé z dané stránky pravidelně ukládají piny (příspěvky na své nástěnky na Pinterestu), pak je větší šance, že se zobrazí i vám. Novota a aktuálnost nehrají roli, obrázky mohou odkazovat na zboží, které už je dávno vyprodané.  

Twitterové algoritmy  

Twitter kombinuje dva způsoby zobrazování obsahu. Nejprve vám zobrazí ty příspěvky, které jsou podle něj pro vás nejzajímavější a nejpřínosnější. K výběru dojde podobně jako Facebook, algoritmus ohodnotí příspěvky od nejlepšího. Ve zbytku timeliny vám zobrazí posty více méně chronologicky, ale promíchá je i s placenými příspěvky nebo posty, na které reagoval někdo z vašich přátel. 

Youtubové algoritmy

YouTube zvýhodňuje ty tvůrce obsahu, kteří pro vás zveřejňují videa pravidelně (ideálně pokaždé ve stejný den a čas). Zohledňuje také sledovanost a velikost fanouškovské základny. Proto vás youtubeři ve svých videích nabádají nejen k lajkování videa, ale také k odběru celého kanálu. Z toho vám už asi dochází, že YouTube pro vás na rozdíl od ostatních sociálních sítích nevybírá úplně obsah na míru a že videa sama nemusí být vždy přínosná nebo kvalitní. YouTube se kvalitu snaží hodnotit podle poměru reakcí líbí a nelíbí pod videem a podle toho, kam až diváci video dokoukali.  

U řady sociálních sítí hraje roli i formát příspěvku. Řeč je jednak o rozměrech a rozlišení fotografií a videa, jednak o nových formátech, jako jsou stories, které v současné době sítě typu Instagramu nebo Facebooku podporují. 

 

Podklady ke stažení

Videa