Zpět na webový portál

Autorské právo a licence (4/6)

Autorem se stává každý, kdo vytvoří autorské dílo. K autorství nepotřebujete žádnou licenci ani živnostenský list, autory mohou být i děti. Autorská práva jsou dvojího druhu - osobnostní a majetková.

Ta první, osobnostní, chrání autora v tom, aby byl jako autor uveden například v titulcích nebo na obalu knihy nebo aby mu jeho dílo někdo bez souhlasu nezměnil, nezkrátil, prostě nepředělal. Nebo mu dávají právo jeho dílo nezveřejnit vůbec. Prostě si někdo chce tvořit „do šuplíku“ a je to v pořádku.

Vedle osobnostních práv má autor práva majetková. K nim patří právo dílo užít nebo to dovolit jinému. Pak mluvíme o licenci. A samozřejmě má autor právo na odměnu, protože i autoři potřebují za svoji tvůrčí práci peníze.

Smrtí autora jeho práva nezanikají. Přecházejí na jeho dědice. Tito noví vlastníci rozhodují o použití díla a inkasují peníze až 70 let po smrti autora. Jakmile lhůta uplyne, dílo se stává majetkem všech lidí na světě a každý s ním může nakládat podle libosti. 

Autorským právem chráněná práva umělců (herců, zpěváků atd.) trvají 50 let od vydání (televizního uvedení pořadu, premiéry filmu, vydání hudebního alba). Stejnou dobu ochrany pak mají nakladatelé, hudební vydavatelé, výrobci filmů nebo televizní vysílatelé.

PŘÍKLAD:
Chcete do svého videa na YouTube použít hudební podkres. Abyste se vyhnuli autorským právům, můžete sáhnout třeba po Beethovenovi. Autorská práva na jeho hudbu už nikomu nepatří. 
ALE POZOR:
Nemůžete si jen tak vzít nahrávku místního symfonického orchestru. Protože i když skladba sama je už zdarma, na toto konkrétní zhudebnění má práva orchestr a vydavatel hudební nahrávky. Proto o ně musíte požádat, nebo si skladbu nahrát nově sami.  

Creative commons licence 

Pokud autor označí své dílo (video, fotku, hudbu, software…) jako Creative commons (CC), dává tím ostatním najevo, že jeho dílo mohou používat zdarma. A dokonce muže upřesnit, jak ho mohou používat. Ukázat si to můžeme například na rozšířené funkci „Nástroje“ ve vyhledávači Google Obrázky. Díky ní si vyhledané fotky můžete filtrovat nejen podle velikosti, převládající barvy nebo stáří, ale především podle „Práva k užití“. Google v tomhle ohledu nabízí fotky „k použití“, „použití s úpravami“, „nekomerčnímu použití“ a „nekomerčnímu použití s úpravami“. 

Komerční vs. nekomerční (soukromé) užití

Právě v případě, kdy cizí materiály použijete k vlastnímu obohacení, si nejvíc zaděláváte na malér. Například když si koupíte domácí licenci Photoshopu nebo video editoru, když se člověk živí jako grafik nebo svým youtubovým kanálem vydělává peníze. V takovém případě jde totiž o podnikání, tedy komerční užití a licence by měla být několikanásobně dražší. To samé platí o „vypůjčených“ fotkách na blog. 

Licence a její výjimky  

Autorské právo dělá menší ústupky směrem k institucím, jejichž primárním posláním by měla být všeobecná osvěta. Týká se to například úřadů a novin, které v rozumné míře mohou používat fotografie, videa i citace bez svolení autora, pokud informují o aktuální události. Podobně jsou na tom školy, knihovny a náboženské instituce, pokud materiály nepoužijí pro výdělečné účely

Samy firmy, které vydávají počítačový software, často poskytují speciální zvýhodněné licence právě pro školy a neziskové instituce jako formu pomoci. 

Podklady ke stažení