Zpět na webový portál

Hromadné sdělovací prostředky (3/6)

To jsou televize, rozhlas, tisk a právě internet.

Dneska už je pro media samozřejmost, že kromě běžného vysílání nebo tisku nabízejí i online obsah. Média dělíme na veřejnoprávní (Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková kancelář – zřizovatel je stát) a soukromá (TV Nova, TV Prima, TV Barrandov – zřizovatel je soukromá osoba). Oba typy podléhají zákonům a kontrolám.

Na internetu může ale prakticky kdokoli uveřejnit cokoli. Dezinformační weby tím získávají u mediálně méně znalých uživatelů navrch. Ani regulovaná oficiální média nemusejí být vždycky důvěryhodná. Mezi soukromá média totiž patří i specifická skupina bulvárních médií. Těm jde často víc o čtenost a zisk, než aby dbala na serióznost a kvalitu informací. Publikují co nejskandálnější zprávy jednoduše proto, že po nich my lidé toužíme. Proto jsou zpravidla čtené a sledované několikanásobně víc než seriózní média a díky reklamě vydělávají právě na pozornosti, kterou senzačním informacím věnujeme.

Vedle seriózních a bulvárních médií existují ještě fake news média, někdy označovaná také jako lžiweby. Tváří se jako zpravodajské, ale neopírají se o fakta, neuvádějí důvěryhodné zdroje a stejně jako bulvár pracují s emocemi. Bývají nástrojem propagandy a někdy jsou řízená či financovaná ze zahraničí. Aby tak nebilo do očí, že publikují lži a zmanipulované informace, skrývají se často za označení alternativní media.

Kvízy

Podklady ke stažení

Videa