Zpět na webový portál
  1. Podívejte se, jak o stejné události informuje třeba Česká televize, ČTK, Prima CNN nebo Novinky. Každé z médií má vlastní styl, jakým zprávy zpracovává. Aspoň v základních faktech by se ale měla shodovat.
     
  2. Všímejte si titulků. Jsou v nich ostrá slova, emotivní výrazy nebo urážky a vykřičníky? Pokud ano, s největší pravděpodobností před sebou máte titulek z dílny ne zcela seriózního média. Může jít o bulvár, ale i článek z dezinformačního webu.
     
  3. Přečtěte si etický kodex Syndikátu novinářů ČR. Uděláte si představu, k jakým etickým a profesním hodnotám se novináři seriózních médií zavazují.
     
  4. Ověřte si, že o tématu píší také jiná média. Pokud ne, nemusí jít o realitu. Počkejte, jestli s tím přijde i některé z dalších médií. Obzvlášť si dejte pozor na fráze jako „média o tom nepíšou“ nebo „média o tom záměrně mlčí“. Spolehlivý indikátor, že nejde o důvěryhodný zdroj informací.
     
  5. Dohledejte si původ informace na internetu. To samé můžete udělat i s obrázky a videi
     
  6. Nesdílejte články jen podle titulků, opravdu si je celé přečtěte.
     
  7. Nebojte se v komentáři upozornit na nedůvěryhodnost informace nebo zdroj. Pár přátelům tím můžete prokázat obrovskou službu. Příspěvek můžete i nahlásit jako škodlivý obsah. Většina aplikací tuhle funkci má.

Kvízy

Podklady ke stažení

Videa